Zet ze aan het werk!

Leerlingen vinden het altijd heel leuk om tijdens een bedrijfsbezoek ook zelf aan de slag te gaan. Het kan zijn dat uw bedrijf al eigen activiteiten en proeven kan inzetten tijdens het bezoek. Als dit niet zo is, kunt u een acivititeit van C3 inzetten. In de tabel hieronder vindt u een overzicht van experimenten. De voorschriften, docentenhandleidingen en werkbladen voor deze en andere experimenten kunt u downloaden in de onderwijsmiddelendatabase van Stichting C3! 

Voor meer informatie over de lesmaterialen kunt u contact op nemen met  of bel 070-3378785





Korte experimentbeschrijvingen

Kunststoffen en plastics

  • Demonstratie-experiment "Geheugenkunststof": Het document "les geheugenkunststof" bevat verschillende experimenten, waaronder eentje waarbij geheugenkunststof wordt uitgetest. Deze proef kan als demonstratie-experiment uitgevoerd worden.
  • Leerlingenexperiment "Kunststof scheiden": Tijdens dit experiment kunnen leerlingen zelf verschillende soorten kunststof scheiden op basis van de dichtheid met behulp van eenvoudige materialen. Zo kunnen ze zien dat tijdens het recyclingproces verschillende soorten kunststof vrij eenvoudig van elkaar te scheiden zijn. 

Farmaceutische industrie

  • Demonstratie-experiment "Aspirine maken": Een belangrijk medicijn dat veel gebruikt wordt in wereld is aspirine. De markt voor aspirine is vrij groot, waardoor ook veel werk te vinden is in fabrieken waar deze stof gemaakt wordt. In dit demonstratie-experiment laat je de leerlingen zien hoe aspirine wordt gemaakt. 
  • Leerlingenexperiment "Maagzuurremmers": Een zure maag is belangrijk voor een goede spijsvertering. Maar een te zure maag kan zorgen voor kramp en een branderig gevoel in de slokdarm. In deze les gaan de leerlingen aan de slag met maagzuurtabletten. Leerlingen leren door de twee proeven 'gasontwikkeling' en 'reactiesnelheid en pH-ontwikkeling' hoe maagzuurremmers werken.

Petrochemie

  • Demonstratie-experiment "Experimenten met zeolieten": In het document "experiment met zeoliet" staat een experiment waarbij zeoliet gebruikt wordt. De zeoliet die normaliter gebruikt wordt in kraakprocessen in de petrochemie, heeft ook andere eigenschappen en toepassingen. Met behulp van de experimenten in dit document worden deze eigenschappen en toepassingen duidelijk. De zeoliet is te verkrijgen via www.spelenmetchemie.nl.
  • Leerlingenexperiment "Vloeistoffen stapelen": In het experiment vloeistoffen stapelen bouwen leerlingen een toren van vloeistoffen op basis van hun dichtheid. Op deze manier krijgen de leerlingen inzicht in het belang van deze eigenschappen voor de toepassing van verschillende vloeistoffen, zoals olie.
  • Leerlingenexperiment "Biodiesel maken": Veel leerlingen vinden het vaak een uitdaging om zelf iets te maken. Met behulp van het voorschrift "Biodiesel maken" kunnen de leerlingen zelf proberen om hun eigen biodiesel te fabriceren. 

Verfindustrie

  • Demonstratie-experiment "Zelfherstellende lak": Er zijn nog steeds ontwikkelingen op het gebied van verf en lak. Tegenwoordig zijn er ook zelfherstellende verfsoorten en lakken. In dit demonstratie-experiment kun je de leerlingen laten zien wat zelfherstellende lak doet. Dit experiment komt van de websitewww.scheikundeinbedrijf.nl De materialen voor dit experiment zijn te bestellen via Stichting C3.
  • Leerlingenexperiment "Verf maken": Verven kan leuk zijn, maar verven met je zelfgemaakte verf is natuurlijk nog leuker! In dit experiment gaan leerlingen zelf verf maken.

Voedingsmiddelenindustrie

  • Demonstratie-experiment "IJs maken met vloeibare stikstof": Zelf ijs maken is natuurlijk erg leuk en lekker, maar het wordt nog spectaculairder wanneer je dit voor leerlingen uitvoert met vloeibaar stikstof. Zo houden ze er ook nog eens een lekkernij aan over! Vloeibaar stikstof is via verschillende internetbronnen verkrijgbaar. 
  • Leerlingenexperiment "Weet wat je eet": In krabsalade zit krab. Toch? Ja, als het goed is. Krab is het belangrijkste ingrediënt, maar is ook duur. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, vervangen fabrikanten een deel van de krab, door surimi, nep-krab. Dit moet wel op de verpakking eerlijk worden vermeld. Maar doen ze dat ook? Zijn de fabrikanten eerlijk of liegen ze? Meer surimi betekent meer winst, dus liegen is verleidelijk. In deze les onderzoeken de leerlingen als ware laboranten van de keuringsdienst van waren het surimi-gehalte in krabsalade. De leerlingen worden zich gelijk ook bewust dat ze goed op etiketten van producten moeten kijken. Naast deze proef is er ook nog een proef over de bepaling van de hoeveelheid azijnzuur in azijn.
  • Leerlingenexperiment "Sportdrank maken": Sportdrank wordt snel opgenomen door het lichaam doordat het dezelfde concentratie suiker (koolhydraten) bevat als de vloeistoffen in je lichaam. De meeste mensen kopen een kanten-klaardrankje, maar het is niet moeilijk om zelf te maken.

Waterzuivering

  • Demonstratie-experiment "Rode wijn ontkleuren": In dit experiment ontkleur je rode wijn. De kleur wegnemen uit de vloeistof kan gezien worden als een zuiveringsstap op zich. Niemand die terugziet dat in het glas oorspronkelijk rode wijn aanwezig was.
  • Leerlingenexperiment "Water zuiveren": Om te voorkomen dat mensen ziek worden, zuiveren wij in Nederland ons drinkwater. Helaas is er niet overal op de wereld zo’n goed systeem als hier. En dus moeten mensen in arme landen vaak ver lopen om aan schoon drinkwater te komen. In dit experiment kunnen leerlingen zelf op twee manieren proberen om vervuild water (slootwater bijvoorbeeld) te zuiveren. 




Productielijn haargel

De leerlingen maken kennis met een productielijn. Wat komt er allemaal kijken bij het maken van bijvoorbeeld een pot haargel? Van het afmeten van de grondstoffen, het vullen van de potjes tot het maken van een etiket. Wacht even! Voor de gel naar de winkel gaat, moet de kwaliteit van de gel getest worden. De leerlingen maken het hele proces mee, niet in de fabriek, maar op het lab.





Verzorgingsproducten maken

De leerlingen maken zelf tandpasta, shampoo of badzout. De materialen voor de proeven zijn te verkrijgen als grootverpakking voor 10, 30, 50 en 100 leerlingen of veelvouden hiervan.

Pakket
De proeven 'Tandpasta', 'Shampoo' en 'Badzout' zijn te bestellen als:
                                         
Gebruiksmateriaalpakket: Dit pakket bevat alle gebruiksmaterialen (zoals maatkannetjes, maatcilinders e.d.) om met een bepaald aantal kinderen het product meerdere malen te kunnen maken.
Stoffenpakket:        Dit pakket bevat alleen de benodigde grondstoffen en eindverpakkingen (tubes, potjes of flesjes).

De pakketten zijn te bestellen bij SBB Simpeltronics.